پاورپوینت اصلاح نخود در برابر بیماری برق زدگی

دسته بندي : مباحث رشته ها » پاورپوینت

دانلود پاورپوینت با موضوع پاورپوینت اصلاح نخود در برابر بیماری برق زدگی دارای 32 اسلاید و با فرمت .ppt و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.

 

تعداد اسلاید : 32 اسلاید
فرمت فایل: پاورپوینت .ppt و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس


قسمتی از متن نمونه:


— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

خصوصیات گیاه نخود:نخود(pisum astivum)

نخود از خانواده لگومینوزمی باشد، نخود در هوای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد باید کشت می شود.درجه حرارت متوسط و مناسب برای جوانه زدن بذور ۷ درجه می باشد و بعد از سبز شدن تا ۹ درجه زیر صفر را تحمل می کند . اما در گلدهی سرما به آن خسارت می زند .نخود در مناطقی که دارای زمستان ملایم و نسبتا گرم است در پاییز و در نواحی سردسیر که طول دوره زمستان و یخبندان طولانی می باشد در بهار و بعد از سپری شدن فصل سرما کشت می شود .

شرایط خاک برای کشت نخود:

نخود طالب خاکهای شنی و شنی لومی می باشد و خاکهای سنگین برای آن مناسب نیست .در مزارعی که قبلا نخود کشت نشده باید بذور را به باکتریهای تثبیت کننده ازت آغشته کنیم .کشت را زمانی انجام می دهیم که درجه حرارت خاک تا عمق ۵ سانتیمتری صفربالاتر است که حدود اول آبان تا اوایل دی می باشد .

اسلاید ۲ :

 تهیه زمین :پس از برداشت غلات یا محصول زمین را شخم زده و در صورت نیاز دیسک و ماله می زنیم .در اراضی دیم بهتر است عملیات تهیه زمین با پنجه غازی و چیزل یا هرس انجام شود

کاشت نخود:به ۲ صورت کشت داریم

۱-در کشت بصورت سنتی بذر و کود را بصورت دست پاش پاشیده و هرس و ما له یا دیسک می زنیم در کشت نیمه مکانیزه با استفاده از تراکتور که به آن فاروئر بسته شده جوی و پشته ها را ایجاد می کنیم . فاصله خطوط ۴۵ – ۲۳ می باشد بعد روی پشته ها را با دست شیاری به عمق ۱۰ سانتیمتر باز کرده و بذور را با فاصله ۵ تا ۱۰ سانتیمتر درون شیارمی کاریم .

اسلاید ۳ :

۲-در کشت مکانیزه میزان ۱۸۰ -۱۲۰ کیلوگرم بذر را با ردیفکار در خطوطی به فاصله ۳۵- ۱۸ سانتی متر می کاریم .بذور باید بوجاری و با سموم کاپتان یا بنومیل ضدعفونی شوند . در زراعت آبی نخود آبیاری اول بسیار مهم است بهترین زمان وقتی است که کلیه بوته ها به رنگ سبز تیره باشند زیرا رطوبت زیاد باعث شیوع بیماریهای ریشه می شود .

 

اسلاید ۴ :

برداشت :برداشت به موقع در عملکرد اهمیت به سزایی دارد زیرا تاخیر در برداشت باعث ریزش می شود . برای خرمنکوبی طوبت باید ۱۲ -۱۰ ٪ باشد.متوسط عملکرد نخود ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار است که در کشت بهاره ۵۸۵ و در کشت انتظاری ۹۰۵ کیلوگرم در هکتار است . نخود. درارای ۲۸ -۱۸ ٪ پروتئین می باشد

نخود(Cicer arietinum)  گیاهی دیپلویید با ۱۶ کروموزموم (۲n=16) می باشد.این گیاه خود بارور بوده و دگر دگرده افشانی در آن بین صفر تا ۱% است.اولین نوشته ها درباره این گیاه به ۵۴۵۰ سال قبل از میلادی بر می گردد.تحقیقات در ارتباط با مبدآ نخود هنوز ادامه دارد. دانشمندی بنام دی کندل متعقد است که مرکز پیدایش نخود نقطه ی بین یونان وهیمالیا و بین کریم و ایتوپی می باشد.

اسلاید ۵ :

متخصصین اصلاح نباتات نخود را به دو تیپ عمده ،تقسیم می کنند،دسی(دارای دانه ریز،شکلی منظم، دانه های رنگی و درصد زیادی فیبر) و کابلی (دارای دانه درشت، شکل کله قوچی،دانه های بژی رنگ با درصد کمی فیبر)طبقه بندی کرده اند البته تیپ سوم هم به صورت حد واسطه(دارای دانه های کوچک تا متوسط، نخود فرهنگی شکل و کم رنگ)وجود دارد که اغلب در کلکسیون های ژرم پلاسم بیش از مزارع زارعین یافت می شود.حدود ۸۵ درصد تولید جهانی نخود متلعق به تیپ دسی و بقیه متلعق به تیپ کابلی می باشد با وجود این حدود ۳/۲ کشور های تولید کننده نخود فقط تیپ کابلی و۳/۱ بقیه قبلاٌ تیپ دسی را کشت می کنند. 

از دیدگاه اصلاح نباتات برخی از دلایل کاهش عملکرد و پتانسیل عملکرد پایین در ارقام کنونی نخود عبارت اند از:

۱-حساسیت ارقام به بیماری ها ۲- خسارت آفات ونماتد ها ۳- عدم واکنش ارقام کنونی به مدیریت فشرده ،مثلا استفاده از کود و آبیاری.

۴-عدم تو جه کشاورزان به کلیه عملیات زراعی

۵- اختصاص دادن زمین های حاصلخیز به دیگر کشت ها.

در اصلاح نخود باید عملکرد و شاخصهای برداشت همزمان با هم افزایش یابند. ازدیگر اهداف متخصصین به نژادی ، اصلاح برای کنترل بیماری ها (برق زدگی ، پژمردگی ، فوزاریومی و پوسیدگی ریشه )و آفات نواحی مدیترانه ای و کشت دیر هستند.

اسلاید ۶ :

بیماری برق زدگی چگونه بیماری است

بیماری برق زدگی(acochyta rabiei): برق زدگی نخود برای اولین بار در سال ۱۹۱۱ در شمال غربی ایالت سر حد هندوستان ؛که اکنون جزئی از پاکستان است بررسی شد.

از آنجا که نخود یک گیاه قدیمی در شبه قاره هندوستان است،این بیماری می بایست از مدتها قبل وجود داشته یاشد از سال ۱۹۱۱ این بیماری در ۲۹ کشورگزارش شده است .ماهیت پراکنش وسیع و قدرت تخریبی آن باعث شده است ه بیماری برق زدگی به عنوان یک فاکتوراصلی کاهش تولید نخود به حساب آید.

در سال های اخیر(۱۹۸۲-۱۹۸۱) ،این بیماری در پاکستان و هندوستان بسیار کسترده بود.خسارت وارده در پاکستان در سال ۱۹۸۳-۱۹۸۲  منجر به کاهش شدید حبوبات و واردات آن به ارزش ۴۳/۷ میلیون دلار آمریکا شده است . درنواحی مدیترانه ای ،تغییر تاریخ کاشت نخود از بهار به زمستان منجر به اپیدرمی شدن بیماری برق زدگی شده است.

اسلاید ۷ :

۱-اهداف اصلاحی نخود:

اهداف کوتاه مدت:

۱-تلفیقی از مقاومت به :بیماریها (برق زدگی ، پژمردگی و پوسیدگی ریشه)،آفات(غلاف خوارو مینز برگ)و نمات ها (نمات کیست،گال ریشه و زخم ریشه)،به منظور ثابت ماندن تولید.

۲-معرفی نخود به مناطق جدیدبا ایجاد ارقام مناسب برای کشت زمستانه در نواحی مدیتراته ای(مناطق پست و متوسط ) برای کشت دوم در نواحی فاریاب شبع قاره هند.

تلفیقی از تحمل به تنش های محیطی مانند سرما ، گرما ،خشکی و شوری؛ به طوری که بتوان آن را در اراضی حاشیه ای کشت کرد

 

۳-ایجاد ارقام با بیوماس بالا به طو ر مثال:ارقام پا بلند ،عمودی و فشرده با شاخص برداشت زیاد

۴-انجام تلاقی هایی بیت ارقام دس و کابلی به منظور اتنتقال ژن های مطلوب از تیپ دسی به تیپ کابلی ؛ مانند:افزایش تعداد غلاف در گیاه ؛ تحمل به گرما ،خشی ، پژمردگی و پوسیدگی ریشه و همین طور انتقال ژن های مطلوب تیپ کابلی به تیپ دسی مانند درشتی دانه ، پا بلندی ، عملکرد بیولوژیکی بالا و مقاومت به برق زدگی

اسلاید ۸ :

اهداف دراز مدت:

۱-ایجاد ارقام مدرنی که به کود و آبیاری واکنش نشان می دهند .

۲-تشخیص فرم های نر عقیم پایدار که بتوان آنها را در روشهای انتخاب دوره ای و سایر روش ها اصلاحی  استفاده رد.

۳-تعیین روشهای صحیح کشت بافت ، کشت بساک یا روشهای دیگر بیو تکنو لوژی برای انتقال ژن های مفید از گونه های وحشی جنسCicer به ارقام زراعی.

دسته بندی: مباحث رشته ها » پاورپوینت

تعداد مشاهده: 5674 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: .ppt

تعداد صفحات: 32

حجم فایل:4,981 کیلوبایت

 قیمت: 48,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود پاورپوینت با موضوع پاورپوینت اصلاح نخود در برابر بیماری برق زدگی دارای 32 اسلاید و با فرمت .ppt و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد
    تعداد اسلاید : 32 اسلاید
    فرمت فایل: پاورپوینت .ppt و قابل ویرایش
    آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس